Barbara Burke. Profesore, Fulbraita stipendiāte no ASV, Minesotas |
Kopš
2014.gada februāra Vidzemes Augstskolā vairākus ar medijiem saistītus kursus
pasniedz Fulbraita stipendiāte no ASV, Minesotā profesore Barbara Burke.
Barbara specializējas žurnālistikā, komunikācijā un sociālo mediju & lauku
tūrisma pētniecībā.
„Izvēlējos
Latviju, jo šī ir ļoti interesanta valsts. Latvijā ir ļoti skaista daba, tāpat
šī ir valsts, kas rūpējas par dabu un apkārtējo vidi jau daudzu gadu garumā.
Man šī valsts interesē arī tāpēc, ka interesē mediji un politika. Latvija, no
vienas puses, ir ļoti jauna valsts, taču, no otras, - arī gana veca. Latvijā
mediji ilglaicīgi bija politiski ietekmēti, tas bija PSRS modelis. Tajā pašā
laikā Latvijas mediji šodien ir arī neatkarīgi un demokrātiski. Masu mediji
mani interesēja, un daba mani interesēja, Latvija varēja apmierināt abas manas
intereses,” sarunu iesāk B.Burke. Viņa stāsta, ka ļoti patīk laikapstākļi, šeit
ir siltāks un saulaināks nekā mājās ASV.
Barbara interesējas par sociālo
mediju pētniecību, jo, kā pati saka, - tie tradicionālo masu mediju funkciju papildina
ar iespēju cilvēkiem komunicēt arī savstarpēji.
Šobrīd
B.Burke Tūrisma un organizācijas vadības pēdējā kursa studentiem pasniedz kursu
„Sociālie mediji un tūrisms”. Tajā studenti mācās par mārketinga komunikāciju,
to pētot dažādās sociālo mediju platformās. Studenti apgūst prasmes, kā pareizi
komunicēt un tajā pašā laikā pārliecināt. Vienā no uzdevumiem viņiem ir
jāizvēlas kāda vieta Latvijā un kāda Eiropas Savienībā, kuru apmeklē tūristi.
Kad vieta ir izvēlēta, studenti gan grupās, gan individuāli pēta visa veida
ziņojumus, ko sociālajos medijos un citur internetā ir izveidojuši šo vietu
saimnieki, tāpat ziņojumus, kas runā par šīs vietas apkārtni. Piemēram, tiek
ņemta Sigulda un tālāk skatīts – kādas tūrisma iespējas ir Siguldā, kādi
uzņēmumi ir Siguldā, viesnīcas un jebkādi citi objekti, kas ir saistīti ar
tūrismu. Papildu uzmanība tiek vērsta arī uz to, vai, un, kā šie dažādie
objekti savstarpēji komunicē, vai, un, kā, tie cits citu reklamē.
Visas
sarunas gaitā Barbara uzsvaru liek uz to, ka svarīga ir sadarbība gan starp
šiem tūrisma objektiem, gan viesnīcām, gan uzņēmumiem utt. Vienas pilsētas
ietvaros tie darbojas kā vienots mehānisms un, piemēram, kāds uzņēmējs var
ieteikt vietējo viesnīcu, vietējo kafejnīcu, izklaides iespējas. No citām
valstīm, kā, piemēram, Itālijas, kur lauku tūrismā aktīvi izmanto sociālos
medijus, studenti var aizgūt idejas, kā to labāk darīt Latvijā.
Barbara cer, ka līdz prombraukšanai
viņai izdosies izstrādāt rekomendācijas arī Latvijas lauku tūrisma saimniecībām,
- kā tām veiksmīgāk attīstīt biznesu,
izmantojot sociālos medijus. Šādus ieteikumus pētniece ir izstrādājusi vairākām
saimniecībām ASV. Šobrīd viņa ir secinājusi, ka latvieši maz izmanto sociālos
medijus, lai pulcētu saimniecības fanus, apmeklētājus vienkopus, tiem vairāk ir
pašiem savi profili Facebook vai Draugiem.lv.
Par pētniecību ārpus Latvijas.
Pētīt
lauku tūrismu Barbara izvēlējusies, jo arī pati nāk no nelielas pilsētiņas.
Viņasprāt, uzņēmējiem sociālie mediji var kalpot kā rīks, ar kura palīdzību
uzrunāt jaunus cilvēkus atgriezties laukos, attīstīt uzņēmējdarbību tur. Lauku iztukšošanās
nav problēma tikai pie mums Latvijā, bet arī ASV.
„Teksasas
pētniecības institūtā pētīju sava štata Minesotas dažādus reģionus un
salīdzināju to ziņojumus. Kā fermeri runā ne tikai par to, lai apmeklē viņu
fermas, bet kā viņi runā arī par štata dzīvi, vēsturi un kultūru. Es apskatīju
dažādus modeļus, pielietojot kvantitatīvo kontentanalīzi. Skatījos, cik bieži
dažādas tēmas ziņojumos parādās. Secināju, ka veiksmīgāk ir runāt par dažādiem
tematiem. Tiem ir arī vairāk apmeklētāju, kas runā par reģionu kopumā. Labāk ir
runāt vairāk un par dažādākām tēmām,” stāsta Barbara.
Daži praktiski ieteikumi.
1.Fotogrāfē!
ASV
lauksaimnieki ziemas laikā fotografē kādu augu vai dzīvnieku, piemēram, govi,
un no fotogrāfijām veidojot īsus video materiālus, kas interesanti un uzskatāmi
rāda, kā aug, piemēram, tomāts vai dzīvnieks. Cilvēkiem, skatoties šādas
fotogrāfijas, rodas ļoti pozitīvas emocijas un attieksme pret lauksaimniecību.
Vairākiem ir arī savas mājas lapas ar fotogrāfijām. Latvieši var aizgūt šo
ideju.
2.Sadarbojies
ar citiem lauksaimniekiem, kas darbojas tavā apkaimē!
Piemēram,
cilvēki, kas audzē dārzeņus, tāpat reklamē savus draugus, kas audzē, piemēram,
kazas vai cūkas. Tas izpaužas gan caur ieteikšanu no mutes mutē, gan ar
retvītošanu, atzīmēšanu „man patīk” citu saimnieku Facebook lapās. Un viņi visi
kopā reklamē reģiona vēsturi, piemēram, vietējo muzeju. Viņi visi runā arī
savstarpēji, kas arī ir viņu veiksmes atslēga. Jo cilvēki, kas no pilsētas,
brauc uz laukiem, grib apskatīt vairākas vietas, ne apciemot tikai vienu
saimniecību. Kooperācija ir ļoti svarīga lauku tūrisma sastāvdaļa. Cilvēks grib
apskatīt vienu vietu, citu vietu, kaut kur arī paēst un ieliet degvielu.
Bieži
vien gan lauksaimnieki ir tik aizņemti ar visiem sezonas darbiem, ka tiem nav
laika domāt par sociālajiem medijiem un nav laika tos lietot. Barbara stāsta,
ka tieši ziema ir aktīvākais laiks, lai ar to nodarbotos. Pilsētniekus tas
uzrunā, un viņiem ir interese aizbraukt un redzēt, kā rodas viņu ēdiens, viņi
ņem līdzi arī bērnus un rāda tiem, kā izskatās saimniecības. Lauki kļūst arvien
populārāki kā vieta, kur pavadīt atvaļinājumu, brīvdienas. ASV ir iespēja skatīties,
kā darbojas saimnieks, tāpat var viņam palīdzēt. Amerikāņi to dara arvien
aktīvāk, reizēm pat nedēļu dzīvojot saimniecībā uz vietas tikai pieredzes
gūšanas dēļ un uzskata, ka tas ir jautri.
Vai jauniešiem laukos ir vieta?
B.Burke
uzskata, ka laukos jādarbojas ir tiem jauniešiem, kuri paši grib būt noteicēji
pār savu darbu. Viņa saka, ka ir svarīgi saprast: „Vai jaunietis grib būt darba
ņēmējs un strādāt kāda cita labā, vai darba devējs un pats sev priekšnieks.”
Barbara personīgi zina vairākus jauniešus ASV, kuriem nav mantojama zeme, bet
viņi tāpat cenšas un pārvācas no pilsētām uz laukiem. Tāpēc svarīgi ir arī
Latvijā mudināt jauniešus par to domāt, stāstīt, kādas ir lauku priekšrocības.
„Lauki nav tikai lauksaimniecība, kādam laukos jābūt pārdevējam, skolotājam,
frizierim, dakterim u.c. Dzīvošana laukos ir lētāka, drošāka un vide tur ir
mazāk piesārņota. Mūsdienās laukos ir lielisks internets un telefona sakari,
kas nozīmē, ka lauki vairs nav izolēti no apkārtējās pasaules, kā tas bijis
agrāk. Saskarsme ar pilsētu nezūd, jo teju katram ir personīgais auto.”
Amerikā
teledarbs ir ļoti populārs. Augstāk izglītotie cilvēki arvien vairāk un vairāk
strādā ar interneta starpniecību, vairs nav vajadzība vienmēr astoņas stundas
dienā būt darbavietā uz vietas. „Tu vari rakstīt dokumentus un darboties kādā
projektā. ASV, un es domāju, arī Latvijā tiek novērtēts tas, ka tev ir māja,
kur vari iziet ārā atpūsties, ir plašums un brīvība.”
Daži interneta resursi, kuros Barbara
iesaka ielūkoties.
Tā
ir bezpeļņas organizācija ASV, kurā darbojas un savstarpēji sadarbojas jaunie
lauksaimnieki. Līdzīgi kā projekts „Jaunie lauki 2.0” jaunieši veido arī
dažādus video, audio un rakstveida materiālus par jaunajiem lauksaimniekiem.
Noteikti ieskaties!
Šis
ir viens lielisks piemērs, kā ASV lauksaimnieki darbojas internetā. Viņiem ir
arī sava Facebook lapa, kurā ievieto ierakstus, foto un video materiālus,
receptes, kas cilvēkiem patīk, un Youtube konts, kur jaunie Latvijā var
smelties iedvesmu.
Vēl
viens piemērs arī ar Twitter kontu un reklāmas video. Saimnieki ievieto
fotogrāfijas arī ar sevi, kas cilvēkiem patīk, nereti produkts tiek
identificēts arī ar pašiem saimniekiem.
Šī
ir viena mājas lapa brīvprātīgā darba interesentiem: Uzklikšķinot uz sadaļas
„WWOOF IN OTHER COUNTRIES”, tev ir iespēja izvēlēties sev tīkamāko valsti, to
skaitā ir arī Latvija, - http://www.wwoofindependents.org/host-list/latvia/
Skaties, ko saimniecība var tev piedāvāt un gūsti neaizmirstamu pieredzi.
Vēl
viens piemērs brīvprātīgā darba entuziastiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru